Monday, November 2, 2009

BUDAYA TIPS DI KALANGAN PELAJAR

Antara permintaan yang dirasakan tidak menasabah dari para pelajar apabila peperiksaan semakin hampir ialah, Ada tips tak Puan/Dr/Prof... Saya selalu menjawab dengan sinis ...Saya tidak ingat apakah saolan yang saya sediakan.

Kalau kita fahami maksud tips ada pelbagai makna yang boleh diberikan,

1. Bayaran bagi perkhidmatan yang diberikan. Mengikut pengertian ini, pelajar tidak LAYAK diberi tips.

2. Nasihat atau ingatan, seringkali diberikan oleh pensyarah mengenai kepentingan menghadiri kuliah, tutorial dan pelbagai perkara yang berkaitan dengan hal ehwal mereka, termasuk jangan asyik bercinta atau melayari FB!

3. Maklumat dalaman, inilah yang selalu pelajar mahu semasa hampir peperiksaan.

Sebenarnya banyak tips yang telah diberikan...pelajar cuma perlu buka minda semasa menghadiri kuliah maupun tutorial. Perhatikan dan dengar apa yang sering diulang-ulang dan menjadi topik perbincangan tutorial. Dengan mudah anda akan mendapat tips tersebut.

Pelajar juga perlu ingat realiti kehidupan, tiada siapa akan memberi tips memgenai apa akan berlaku esok, lusa atau minggu hadapan. Tiada juga tips mengenai apa salan yang akan boss tanya. Kita perlu belajar bersedia menghadapi sebarang kemungkinan dan bersedia untuk menjawab apa sahaja yang ditanya.

Oleh itu jangan terbiasa memohon tips.

Sekian

No comments:

Post a Comment