Thursday, November 26, 2009

JAMINAN KEJAYAAN

Salah satu cara untuk memastikan anda mendapat markah yang baik semasa peperiksaan bertulis ialah 'memudahkan urusan pemeriksaan kertas jawaban'.

Bagi kursus undang-undang, pelajar seharusnya mengetahui bahawa pemeriksa perlu membaca dengan teliti keseluruhan skrip peperiksaan dan mengikuti hujah yang dikemukakan dalam jawaban anda. Bayangkan untuk memeriksa empat jawaban yang ditulis oleh 107 orang pelajar.

Kecuaian yang kebanyakan pelajar lakukan ialah:

1.Tidak menulis Bahagian dan nombor soalan; pensyarah merasa geram kerana terpaksa mencari soalan mana yang anda jawab dan menuliskannya di Bahagian hadapan kertas jawaban.

2.Tulisan yang tidak dapat dibaca atau seperti 'cakar ayam' atau menggunakan short form yang tidak difahami. Presumption yang kami buat adalah....anda sebenarnya tidak tahu hendak menjawab soalan berkenaan...anda tidak cukup masa...tulisan anda sememangnya begitu.

Ingatan, jika pensyarah tidak boleh membaca jawaban anda ...sebaik mana sekalipun hujahan yang dikemukakan ia tetap tidak boleh kami fahami.

3. Mereka soalan sendiri....Yang ini upah menulis sahaja...2 markah.

4. Memotong dan memangkah jawaban secara sesuka hati....Seperti kertas undi boleh menjadikan jawaban anda tidak sah.

5. Meninggalkan helaian kertas tidak bertulis diantara jawaban. Ini menimbulkan kekeliruan kerana disangka jawaban telah selesai....akibatnya jawaban selepas muka surat yang dilangkau tidak diperiksa.

Jika anda mengamalkan sikap dalam kategori yang disebutkan, masih ada waktu untuk mengubahnya.

Ingat...KEJAYAAN ADALAH DITENTUKAN OLEH ANDA SENDIRI.

No comments:

Post a Comment