Sunday, December 27, 2009

MEMPERTINGKATKAN DIRI

23 Dis 2009, bengkel sehari untuk pelajar tahun satu bertujuan untuk memperkemas diri dan memperbaiki kesilapan dalam menangani masalah pembelajaran.
Pelajar tahun satu perlu melihat semula pendekatan mereka dalam pembelajaran berdasarkan kepada keputusan yang diperolehi. Masih belum terlewat untuk memperbaiki diri. berdasarkan bengkel, pelajar diharap dapat memgatur strayegi selepas diterangkan mengenai cara pengiraan PNGS dan PNGK dan akibat jika mendapat gred yang rendah.
Pelajar juga perlu tahu cara mendekati dan mengambil hati para pensyarah. Pensyarah sentiasa bersedia untuk membantu jika pelajar sedia membantu diri sendiri. Jangan lakukan 'dosa-dosa' yang menyinggung hati pensyarah seperti tidur ketika kuliah, menggunakan h.p dalam kuliah, berbual ketika kuliah disampaikan atau mengumpat pemsyarah. Kalau ada yang tak kena beri tahu pensyarah.
Agihkan masa dengan baik, utamakan pelajaran. Jika merasa tiada keupayaan untuk aktif dalam pelbagai perkara, bincangkan dengan Pengetua/Fellow Kolej @ Timb Dekan (Prasiswazah) di fakulti. Mungkin kami boleh membantu.
Jika sesiapa yang tak minat kursus undang-undang tapi terpaksa @ minat tapi semester pertama ni tersasar, masih ada masa untuk memperbaiki diri. Fakulti dah bawakan contoh bahawa kursus undang-undang ini tidak menghalang anda dari menceburi bidang yang anda minati, malahan ianya adalah satu kelebihan. Pelajar undang-undang ada yang menjadi novelis, pengarah teater, ahli perniagaan, ahli politik dan ahli korporat.
Begitu juga senior anda telah membuktikan bahawa dengan usaha dan kegigihan, gred yang renah boleh diperbaiki. Malahan Sdr Thiyagu adalah tersenarai penerima Anugerah Dekan Semester ini.
Oleh itu perbaikilah diri dan kejayaan itu terletak di tangan anda.

No comments:

Post a Comment