Tuesday, December 22, 2009

Panduan Memilih Kursus Pilihan

Jika memilih kursus pilihan pertimbangkan perkara-perkara berikut:

1. Minat: Adakah anda benar-benar berminat dengan kursus berkenaan. Jangan sesekali memilih sesuatu kursus disebabkan rakan, kekasih atau mudah lulus. Jika anda berminat dengan kursus berkenaan sudah pasti anda akan menumpukan perhatian terhadapnya dan ini akan diikuti dengan gred yang baik.

2.Kegunaan: Pertimbangkan juga bidang yang anda ingin ceburi. Jika ingin menjadi Pegawai Tadbir, anda mesti mempelajari Undang-undang Pentadbiran. Kursus ini kurang bermenfaat jika anda ingin melibatkan diri dalam bidang Harta Intelek atau Komersial. Oleh itu, cuba kenalpasti bidang yang anda ingin ceburi.

3. Masa: Kesesuaiannya dengan jadual waktu kursus-kursus wajib anda. INGAT PERATURAN UMUM: Jika berlaku pertentangan jadual waktu antara kursus wajib dan pilihan, kursus wajib akan diutamakan.

4. Kesukaran: Tiada kursus yang mudah, walaupun senior memberitahu anda bahawa kursus-kursus tertentu peluang mendapat A adalah sukar. Anda perlu menunjukkan usaha selaras dengan usaha pensyarah yang mengajar. Pastinya anda memilih kursus yang mudah mendapat A atau B+, namun fikirkan kesan jangka panjang terhadap wibawa dan kebolehpasaran anda.

5.Pensyarah: Anda mungkin meminati seseorang pensyarah. Tidak salah anda memilih kursus atas sebab ini. Tapi perlu ingat pensyarah berkenaan tidak akan kekal bersama anda. Anda terpaksa menyesuaikan diri dengan orang lain terutamanya dialam pekerjaan.

Oleh itu pertimbangkanlah perkara-perkara diatas sebaiknya.

No comments:

Post a Comment